אל תהססו להתקשר: 052-7634791

כניסה לרשומות

י

מאמנות
יעל זלץ – יועצת אירגונית למנהלת הבית
  • ראשי
  • אודותי
  • קורס ניהול
  • דחיינות
  • מאמרים
    • כסף וכלכלת המשפחה
    • במטבח
    • ילדים
    • מעגל השנה
    • אמא ועבודה
  • מוצרים
    • סדרת הספרים
    • סדר בתלת מימד
    • הזמנת הרצאות
  • צרו קשר
  • ראשי
  • אודותי
  • קורס ניהול
  • דחיינות
  • מאמרים
    • כסף וכלכלת המשפחה
    • במטבח
    • ילדים
    • מעגל השנה
    • אמא ועבודה
  • מוצרים
    • סדרת הספרים
    • סדר בתלת מימד
    • הזמנת הרצאות
  • צרו קשר
טיפים לקבלת עזרה מהילדים כפי שכתבה טובי ב"עטרת חיה":
ראשי » ילדים » טיפים לקבלת עזרה מהילדים כפי שכתבה טובי ב"עטרת חיה":
מרץ 10, 2013 5:43 pm 2 תגובות יעל זלץ

יש בתים שבהם מובן וטבעי שהילדים עוזרים, אך בבתים אחרים האימהות מעדיפות לנקות לבד מאשר לשדל את הילדים לעזור.

איך מעודדים ילדים לעזור?

יעל זלץ מחברת סדרת הספרים "בית – העסק הנבחר" משיבה:

ישנן שלושה עקרונות הלקוחים מתחום הניהול ומייעלים את התוצאה כאשר את נעזרת בילדים. העקרונות תקפים גם לגבי קבלת עזרה מהבעל ואפילו מעוזרים בתשלום.

העיקרון הראשון הוא להסביר את ההיגיון שעומד מאחורי הבקשה. כך הילד יפעיל את ההיגיון שלו, והעזרה תהיה יותר יעילה. לדוגמא: אמא מבקשת מהילד "תביא לי בבקשה את המטלית הירוקה מהאמבטיה." אם הילד לא מוצא את המטלית הוא חוזר בלעדיה ואומר "לא מצאתי" או נעלם לעיסוקיו. אבל מה קורה כאשר האם מסבירה לילד את ההיגיון שעומד מאחורי הבקשה? היא  מראה לילד את הפטל שנשפך על הרצפה ואומרת לו :צריך מטלית לנגב את הרצפה מהפטל. בבקשה תביא לי את המטלית הירוקה מהאמבטיה." אם הילד לא מצא את המטלית הירוקה הוא יפעיל את ההיגיון שלו ויביא מטלית אחרת כי הבין שהמטרה היא לא צבע המטלית אלא ניגוב הפטל.

עיקרון נוסף הוא האצלת סמכויות, כלומר, לאפשר לילדים בחירה במהלך העזרה. ילדים לא אוהבים לעזור כאשר לאורך כל הזמן אמא "מנחיתה" עליהם הוראות מדויקות. הרבה יותר נעים להם להרגיש שהם מחליטים ומשפיעים. לדוגמא: כשאמא אומרת "נקי את הספריה לפסח וסדרי את הספרים מחדש בסדר שאת אוהבת." או "כשאת מסיימת לנקות את החדר לפסח, בבקשה הציעי את המיטות. את יכולה לבחור סטים של מצעים שמוצאים חן בעינייך."

העיקרון השלישי הוא שכאשר ילדים מתנסים בעזרה מסוימת בפעם הראשונה האמא צריכה לדעת שהאחריות נשארת עליה. לדוגמא: בפעם הראשונה שהילדה ניקתה את המגירה שלה לפסח היא פיזרה את תכולתה על כל החדר. אין לה עדיין הרגלי עבודה. אבל זה לא הזמן להעיר לתת עצות או להקנות את כל ההרגלים. את כאמא צריכה לקחת אחריות ולסדר אחריה מה שלא הצליחה. רק מאוחר יותר תתני לה עצות: " כדאי להשתמש בשקית גדולה לפריטים הקטנים." כדאי למיין את החפצים לתוך קופסאות." וכדומה.

אמא שבפעם הראשונה מעירה לילדה על כל טעות גורמת לילדה להסיק שעזרה לפסח היא מטלה לא נעימה שכדאי להתחמק ממנה. כמובן שמדובר רק בפעמים הראשונות. ואילו נערה בת 17 ששכחה פריטים במהלך הקניות, צריכה לגלות אחריות וללכת שוב לקנות את החסר. מדובר רק בשלב ההדרכה שמקביל לשלב פיתוח העובדים בניהול עסקי.

« הקודם
הבא »
2 תגובות
  1. ריטה אפריל 18, 2016 בשעה 9:18 am הגב

    יעל היקרה
    תודה על כל העצות הנפלאות ישר כוח ,
    תמשיכי לעשות חייל
    אני צמאה לכל מילה שלך
    חג שמח והרבה סיעתא דשמיה

  2. חני אפריל 3, 2013 בשעה 1:09 pm הגב

    לדעתי, חשוב להיות לא ביקורתיים גם לאחר שלב ההדרכה הראשונית. כדאי להשתדל להמעיט בביקורת לאורך כל התהליך, בגלל שבריחה מעזרה יכולה להתרחש בכל שלב, ולכן עדיף להימנע מתחושה לא נוחה שתיגרם לילד בעקבות עזרה שהגיש, שאינה מספיק טובה לדעת ההורה.
    כן כדאי להדריך את הילד כיצד לשפר את התוצאה, אבל זה רק לאחר מחמאות רבות על ההשקעה, וכן – גם על התוצאה, אפילו אם לדעתו היא עדיין לא משביעת רצון.

השארת תגובה

ביטול

סדרת הספרים של יעל זלץ
  • תנאי שימוש ופרטיות
עיצוב ובניה Odesign - 052-7612633
כל הזכויות שמורות ליעל זלץ
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס