אל תהססו להתקשר: 052-7634791

כניסה לרשומות

י

מאמנות
יעל זלץ – יועצת אירגונית למנהלת הבית
  • ראשי
  • אודותי
  • קורס ניהול
  • דחיינות
  • מאמרים
    • כסף וכלכלת המשפחה
    • במטבח
    • ילדים
    • מעגל השנה
    • אמא ועבודה
  • מוצרים
    • סדרת הספרים
    • סדר בתלת מימד
    • הזמנת הרצאות
  • צרו קשר
  • ראשי
  • אודותי
  • קורס ניהול
  • דחיינות
  • מאמרים
    • כסף וכלכלת המשפחה
    • במטבח
    • ילדים
    • מעגל השנה
    • אמא ועבודה
  • מוצרים
    • סדרת הספרים
    • סדר בתלת מימד
    • הזמנת הרצאות
  • צרו קשר
איך פרסים מפריעים לילדים שלך לעזור בבית?
ראשי » ילדים » איך פרסים מפריעים לילדים שלך לעזור בבית?
מאי 18, 2015 2:01 am 7 תגובות יעל זלץ

פסיכולוגים טוענים, שכאשר אדם עושה פעולה מסוימת – יש לו מניע: הוא עושה אותה כדי למלא צורך או דחף כלשהו. יש מניע לכל פעולה. המניע הוא הסיבה שבגללה האדם בחר לעשות דבר מה. אמנם, יתכן שלפעולות זהות יהיו מניעים שונים, וכן שלפעולות שונות יהיו מניעים זהים, אך העיקרון נשמר: לכל פעולה קיים מניע. רשימת הצרכים הפסיכולוגיים של מורי היא מעין רשימת סיבות למעשיהם של בני האדם. גם סולם הצרכים של מאסלו מתאר מניעים למעשיהם של אנשים. לפי מאסאלו, ההנעה של האדם נובעת מהצורך למלא את הצרכים שיתנו לו להגיע לסיפוק עצמי, למימוש עצמי ולתחושה שאמנים מכנים אותה "זרימה", כלומר, הרמוניה ושלמות עם המציאות שלהם.

מניעים פנימיים

כאשר אדם עושה דבר מה לעצמו בלי שמישהו השפיע עליו לעשות זאת הוא פועל ממניעים פנימיים. מניעים פנימיים הם צרכים שאדם חש שעליו למלא. התחושה של החסר כאשר צרכים אלו אינם מלאים אינה נעימה, ולכן אנשים משקיעים מאמצים כדי למלא את החסרים שהם חשים בהם, ויש להם מוטיבציה גבוהה למלא את הצרכים הללו. יש מניעים פנימיים מסוג של מניעים פיזיולוגיים, כדוגמת השלבים הראשונים בסולם מאסלו ויש מניעים פסיכולוגיים כדוגמת הצרכים שמונה מוריי .

מניעים חיצוניים

מניעים חיצוניים הם גורמים מחוץ לאדם שמשפיעים עליו או גורמים לו לפעול. כאשר אדם מגרד עקיצה הוא פועל מתוך מניע חיצוני . אך לא רק פעולות פיזיות שיש להן מניעים פיסיים הן פעולות שהמניע שלהן חיצוני, גם מטרות שאנשים אחרים לימדו את האדם שעליו לשאוף להשיג, נכללות בקטגוריה זו. כאשר אדם עושה פעולה מסוימת כדי לקבל עליה פרס, הוא פועל מתוך מניע חיצוני.  גורמים אלו עשויים להיות אנשים אך גם גורמים כמו רוח שגורמת לעצימת העיניים, הם גורמים חיצוניים בהנעה לפעולה.

אחד מהחוקרים של הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, פסטינגר, טוען, שאדם שואף לחוש שהדברים שהוא עושה הם הגיוניים. כאשר אדם פועל בניגוד להצהרות שלו, יש לו תחושה של "דיסוננס קוגניטיבי" – סתירה הגיונית. האדם מרגיש רע עם הסתירה, ומנסה ליישב אותה על ידי שינוי העמדות שלו כלפי אחד מן הדברים הסותרים, כך שהדברים יהיו מיושבים והגיוניים. הדיסוננס הקוגניטיבי יגרום לאדם לחוש רע אם יעשה דבר כלשהו ולא יוכל למצוא תשובה מניחה את הדעת לשאלה – "מדוע אני עושה זאת?". מסיבה זו, האדם עונה לעצמו תשובות מגוונות: כי משלמים לי עבור זה / כי המורה אמרה לעשות את זה ואני תלמיד צייתן ומחונך/ כי אני נהנה לעשות זאת וכדומה.

מחנכים חפצים שהילד יתרגל לבצע פעילות מסוימת ויפנים אותה.

כלומר, הוא יענה על השאלה מדוע? את התשובה "כי זה טוב לי/ בריא לי/ נעים לי". ולא את התשובה "כי אני חייב לעשות זאת מפני שהמורה מסתכל". אם יפנים התלמיד את הערכים שהורגל אליהם, יתמיד לבצע את הפעולות שכרוכות ביישומם. למשל – פעילות גופנית מהנה גורמת לאדם לבצע אותה עוד ועוד והדבר משפיע לטובה על הכושר הגופני של האדם, על בריאותו ועל מצב רוחו. בדומה לכך, ערכי למידה: כאשר תלמיד מפנים את הערך של קריאת ספרים עיוניים, הוא יקרא גם ללא ניהול יומן קריאה של המורה לספרות.

כאשר הורים מעניקים פרס – תגמול – חיזוק חיובי מוחשי – לפעילות כלשהי, הילד אינו צריך להפנים אותה. כאשר ישאל את עצמו "מדוע אני עושה זאת?" התשובה תהיה – "כדי לקבל סוכרייה". כך, שאם לא תהיה סוכרייה הפעילות לא תתבצע. כאשר מחזקים פעילות  של סדר, ניקיון, הקפדה על לוחות זמנים או אחריות על חפצים בבית –  על ידי פרסים ותגמולים חומריים גורמים לילדים להתייחס למשימות הסדר והרגלי המשפחה כמו אל עבודה קשה ולא אהובה – שמקבלים עליה שכר. גישה זו גורמת לכך שההרגלים הבריאים והנכונים לא יופנמו.

לעומת זאת, חיזוק והנעה בדרך של עידוד גורמים לילד להעריך את עצמו ואת יכולותיו, את הפוטנציאל שבו, את מאמציו והשקעתו. העידוד אינו גורם לילד לחוש שיש הסבר מניח את הדעת למאמציו גם ללא הנאה מעצם העשייה.

« הקודם
הבא »
7 תגובות
  1. מרים ספטמבר 11, 2022 בשעה 8:11 pm הגב

    נכון, זה לוקח יותר זמן.
    אבל ע"י עידוד זה חינוך,
    וע"י סוכריה זה הפעלה,
    הפעלה זה כאן ועכשיו, וחינוך זה לאורך זמן.
    ואנחנו שואפים לחנך את ילדינו ולא רק להפעיל אותם.
    בהצלחה וס"ד לכולנו

  2. אושרת , אוקטובר 7, 2015 בשעה 7:27 pm הגב

    יעל כנראה שאין לך בנים בבית או שאת נעזרת רק בבנות,אבל כמה שאני מנסה לעודד את הילדים שלי שלש בנים ובת,ולהסביר להם כמה כיף לגור בבית נקי ומסודר,זה לא הולך לי,בניקיון היסודי לבת אם אני לא מבטיחה משהו אין סיכוי לקבל עזרה

    • יעל זלץ אוקטובר 7, 2015 בשעה 7:35 pm הגב

      היי אושרת
      דווקא יש בנים והם דווקא עוזרים בהחלט! אבל לא המשפחה שלנו קובעת, אלא מאות אימהות שאמרו שגם הבנים עוזרים. כנראה שהדרך אינה להגיד להם שנעים בבית נעים, אלא דרכים אחרות! ויש דרכים מצוינות!

  3. דבורה וולשטיין יוני 28, 2015 בשעה 9:26 pm הגב

    ממש מקבלת את מה שמסרת. וככ לא פשוט להביא את הילד לסיפוק ללא סיפוקים חיצונים. איך את מסבירה אבל את ההוראה של חזל בכל זאת להתחיל לפתות בסוכריות… ואני מוסיפה : ולצערנו כל פעם הפרס צריך להיות יותר משוכלל ?

  4. שרה אברגיל מאי 20, 2015 בשעה 7:10 am הגב

    המאמר משכנע מאוד
    תודה רבה
    לא הבנתי את המשפט הבא:
    העידוד אינו גורם לילד לחוש שיש הסבר מניח את הדעת למאמציו גם ללא הנאה מעצם העשייה.
    והכי חשוב אנחנו צריכים הרבה דוגמאות מוחשיות לעידוד כדי לדעת לעשות נכון

    • יעל זלץ מאי 21, 2015 בשעה 10:06 am הגב

      הכוונה היא – ממתק מסביר לילד בהיגיון מדוע הוא עזר [הוא לא פרייר שהוא עוזר, הוא עוזר בשביל סוכריה – גם אם אינו נהנה מהעשייה עצמה]
      אבל עידוד אינו תמורה
      הילד חיב להסביר לעצמו שהוא עובד בגלל שהעבודה עצמה חשובה, מספקת, טובה ומועילה.
      כך אנחנו מחנכים אותו לאהוב לעזור!

  5. צדיקוב רעיה מאי 19, 2015 בשעה 6:37 am הגב

    יפה ,אהבתי את הרעיון וחושבת שהוא נכון ,אך לשכנע ולעודד זה לוקח יותר זמן ויותר השקעה

השארת תגובה

ביטול

סדרת הספרים של יעל זלץ
  • תנאי שימוש ופרטיות
עיצוב ובניה Odesign - 052-7612633
כל הזכויות שמורות ליעל זלץ
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס